Mitt nya liv,

Ganska förståligt kanske så har det blivit mindre bloggande nu när jag kommit hem från USA. Men en snabb recap om va jag faktiskt har för mig om dagarna blir det nu bannemig. Jag balancerar två jobb, första med heltidstjänst på HSB stockholm där jag jobbar som handläggare. Det andra jobbet är på Cultural Care Au pair som rekryteringsledare för regionen Uppsala/Västerås. Samtidigt som jag får allt detta att gå ihop så tränar jag tre gånger i veckan på SATS, oftast med min fina syrra Emelie och extrasyrran Julie. Sen vill jag ju umgås med bästa vännerna, shoppa, fika, fixa naglarna ect. Jag är helt enkelt väldigt busy! Så nu känner jag att så fort jag får en ledig stund vill jag bara ligga i min säng och kolla på mina fina serier. Serier som jag följer nu som är "airing" eller vad man säger är: Supernatural, New Girl, Glee, The Carrie Diaries, Once upon a time och Pretty Little Liars. 

Ja det är mitt liv just nu och snart ska jag söka skolor också till hösten, det blir utbildningar inom eventbranschen. Är väldigt excited! 


Efter två månader tillbaka i Sverige har jag upptäckt ganska många skillnader, bra och dåliga. Man kan säga att jag haft en ganska grov kulturchock åt andra hållet, genom att vänja sig till Sverige igen. Så några saker jag tänkt på är följande: 

*Hur vi är mot varandra, hur vi behandlar varandra... Vi är ganska otroligt otrevliga vi svenskar. Jag har ju bott i urtrevliga Minnesota i tretton månader. Tex; när någon råkar bumpa in i dig när du går.. denna människa säger inte förlåt.. de fortsätter gå och om du är lycklig får du ett OJ i respons. Kul. Dessutom är svenskar inte ALLS lika serviceminded som Amerikanare. När man gick in i en affär i USA kände man verkligen att de ville ha dig där och de tog sig tid att prata och lära känna dig. Jag och mina blondes var bästisar med personalen på Victoria Secret på ett av våra favorit malls. Vi i Sverige är i regel osociala och vill inte prata med främligar.

*Mitt språk!!!!! Herregud, jag särskriver som en galning. Jag direkt översätter ord från engelskan till svenskan. Tex: Hon är över där! Aka: She's over there.  Jag tappar dessutom ord hela tiden och får säga dem på engelsa istället. Svårt för ord som växelspak och möjlighet. (behövde tusan google opportunity nyss)

*I sveirge är det godare husmanskost och bättre klätt folk. (snyggare killar i allmänhet, haha)

Och andra saker som är "roliga" med ens beteende när man kommit hem.. man jämnför ALLT med USA och man hör hur folk tröttnar på en när man hela tiden säger: I USA gör dom såhär, I USA gjorde vi så ect. Tur att jag jobbar med Au Pair yrket fortfarande, då får jag prata av mig massor :)



Men nu ska jag sova!! 
Cheers



Kommentarer
Postat av: Alexandra

Sååå sant! Själv känner jag att i början var jag glad över att vara hemma i Sverige, där man kan ta sig till ställen genom att gå, cykla eller åka kommunalt osv, dessutom gjorde jag saker hela tiden för att jag inte skulle sakna USA så mycket. Men det har kommit ikapp så jävla hårt. Vill tillbaka nununu!

Svar: jag villl tillbaka meeeeed!
Ida Ahlbom

2013-02-01 @ 10:48:40
URL: http://kiisch.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0